Info & UKK

Tietokoneet ja ohjelmistot

Millaisen tietokoneen tarvitsen?

Unreal Enginen järjestelmävaatimukset löytyvät täältä: https://docs.unrealengine.com/en-US/Basics/RecommendedSpecifications/index.html. Riippuu hieman ryhmän projektin koosta ja tyylistä, kuinka paljon näytönohjaimelta todellisuudessa vaaditaan.

Käykö Mac-tietokone?

Kyllä käy.

Mistä tiedän, mitä rautaa koneessani on?

Windows: Klikkaa Resurssienhallinnassa ”This PC/Tämä tietokone”-kohtaa hiiren oikealla ja valitse ”Properties/Ominaisuudet”. Avautuvassa ikkunassa näet prosessorin mallin ja muistin määrän. Näytönohjaimen näet siten, että äsken avatun ikkunan vasemmassa reunassa on ”Device Manager/Laitehallinta”. Tästä avautuvassa ikkunassa klikkaa kohtaa ”Display adapters/Näyttösovittimet” ja näet näytönohjaimen mallin.

Mac: Avaa Apple-menu ja valitse sieltä ”About This Mac/Tietoja tästä Macista”. Avautuvassa ikkunassa näet prosessorin ja näytönohjaimien mallit ja muistin määrän.

Käytin ensin omaa konettani, mutta nyt sen tehot eivät riitäkään. Voinko vielä saada etätyöpöytäsovelluksen (Citrixin)?

Kysy joltakin opettajista, katsotaan, mikä on tilanne.

Citrix ei toimi, mitä nyt?

Jos käyttäjätunnuksesi ja salasanasi on varmasti oikein, verkkoyhteytesi kunnossa ja olet käynnistänyt oman koneesi uudelleen, eikä mikään auta, Rovaniemellä luokassa oleva kone tarvitsee luultavasti uudelleenkäynnistyksen. Laita viestiä Teamsissa jollekin paikalla olevista opettajista, niin järjestetään koneen uudelleenkäynnistys.

Entä jos on tietokoneongelma, jota ei saa ratkaistuksi itse tai ryhmän kanssa?

Laita viestiä Teamsissa tai tule käymään kyselytunnilla, ratkaistaan ongelma.

Voinko käyttää omaa Google Drivea / OneDrivea / Dropboxia jne. tiedostojen jakamiseen ryhmän kanssa?

Projektiin menevien tiedostojen jakamiseen kaikki käyttävät Gittiä. Jos joku vahingossa tuhoaa tai muokkaa jotakin, mitä ei pitäisi, Gitin versionhallinnalla asia saadaan korjattua. Lisäksi Gitin kautta seuraamme ryhmien ja niiden jäsenten aktiivisuutta ja mitä ahkerammin Gittiä käytetään, sitä helpompaa seuraaminen on.

Jos haluat jakaa esim. 2D-artin työtiedostoja, jotka eivät ole menossa projektin sisään, voit käyttää siihen jotakin omaa tiedostonjakoa. Varmista kuitenkin, että ryhmäsi jäsenillä on pääsy kyseiseen tiedostonjakoon.

Voinko käyttää Unreal Enginen sijasta Unityä (tai jotakin muuta pelimoottoria)?

Et voi. Tämä kurssi on suunniteltu käytäväksi Unreal Engineä käyttäen.

Voinko käyttää assettien tekemiseen Clip Studio Paintia / GIMPiä / Inkscapea / Corel Draw:ta / jne. muita työkaluja?

Voit käyttää, mutta huomaa, että täysin samaa tukea ei ehkä ole saatavilla. Tutoriaalit ja liveluennot on toteutettu tietyillä ohjelmistoilla, mutta jos haluat käyttää jotakin muita sovelluksia projektissa ja koet osaavasi niiden käytön tarpeeksi hyvin, niin voit sen tehdä. Neuvoakin ongelmiin näiden sovellusten kanssa voi pyytää, mutta emme voi taata 100% tukea jokaiselle sovellukselle. Varmista myös, että jos ryhmäläisten tarvitsee käsitellä työtiedostojasi, he pystyvät sen tekemään ja että valmiit assetit ovat varmasti Unrealiin sopivia!

Läsnäolo ja osallistuminen

Milloin on pakko olla paikalla?

Kaikkien ryhmäläisten tulee olla mukana joka toinen perjantai tapahtuvissa katselmoinneissa. Katselmointipäivät voi tarkistaa yleisestä aikataulusta ja ryhmäkohtaiset katselmointiajat julkaistaan aina katselmointiviikon alussa. Jos et jostakin syystä pääse katselmointiin, ilmoita siitä etukäteen opettajille.

Aina keskiviikkoisin opettajat ottavat ryhmiin yhteyttä klo. 10-14 välisenä aikana, tällä aikavälillä on hyvä olla tavoitettavissa, jos vain mahdollista.

Osa opetuksesta pidetään Teamsissa liveluentoina. Jokaiselle liveluennolle ei ole pakko osallistua ja luennoista jää myös tallenteet, jos ei pääse varsinaisen luennon aikana paikalle.

Mitä kyselytunnit ovat?

Kyselytunnit järjestetään jokainen maanantai, tiistai ja torstai, sekä niinä perjantaina, jolloin ei ole katselmointia, aina klo 14-16. Kyselytunnilla pari opettajaa on paikalla Teamsissa ja tapaamiseen saa liittyä vapaasti kysymään mistä tahansa kurssiin tai peliprojektiin liittyvistä asioista tai ongelmista.

Milloin ryhmän pitää itse kokoontua?

Ryhmä saa itse sopia omien kokoontumiensa määrän ja aikataulun. Suosittelemme vahvasti kokoontumaan koko ryhmällä vähintään kerran viikossa, mutta yleensä tiiviimpi kokoontumistahti parantaa ryhmän sisäistä viestintää.

Kurssin tuotoksien jatkokäyttö

Voinko julkaista ja myydä kurssilla tehdyn pelin tai jonkin sen osan, esim. 3D-mallin?

Jos käytät mitään oppilaitoksen tarjoamia ohjelmistolisenssejä (education-lisenssejä), et voi julkaista peliä tai sen osia. Lisenssit ovat vain opetuskäyttöön ja niillä tehtyjä tuotoksia ei saa käyttää kaupallisesti.

Voinko jakaa peliä ilmaiseksi vaikkapa kavereille?

Itse voit jakaa peliä kavereille ja tutuille, mutta jos haluat laittaa pelin ilmaiseksi laajempaan levitykseen, tarkista käyttämiesi ohjelmistojen lisenssien oikeudet ja rajoitukset.

Voinko käyttää peliä tai sen osia tai pelivideota omassa portfoliossa?

Kaikkea itse tekemääsi saat käyttää portfoliossasi. Jos kysymyksessä on tuotos, jossa on ollut mukana ryhmän muita jäseniä, varmista, että se sopii muille tekemisessä mukana olleille. On myös aina reilua mainita muut tekijät tällaisessa yhteydessä.