Info & UKK
Työtilat ja opetus
Milloin kurssi on menossa?
Kurssi alkaa 20.5.2024 ja päättyy 23.8.2024.
Voinko osallistua opetukseen etänä?
Kyllä. Suurin osa opetusmateriaalista on videoiden muodossa. Aloitustilaisuus ja mahdolliset liveluennot järjestetään Teamsin kautta.
Missä työtilat ovat?
Opiskelijoiden työskentelyä varten on käytössä työtiloja Rovaniemellä ja Torniossa. Kysy tarkempia tietoja opettajilta.
Miten pääsen käyttämään työtiloja?
Ilmoita opettajille, että aiot työskennellä kampuksella. Näin pysytään perillä siitä, kuinka moni tiloja käyttää ja miten konepaikat riittävät.
Miten pääsen työtiloihin kesällä?
Kesällä kampusten ollessa suljettuna pääset työtiloihin omalla kulkukortillasi.
Lapin AMK:n kampuksille kulku (Rovaniemi ja Tornio): Jos sinulla ei vielä ole kulkukorttia ja tiedät tarvitsevasi pääsyn työtiloihin, tee ajoissa sähköinen kulkukorttihakemus Tuudossa.
Lapin yliopiston kampukselle kulku: Jos sinulla ei vielä ole kulkuorttia ja tiedät tarvitsevasi pääsyn työtiloihin, ilmoita siitä opettajille hyvissä ajoin ennen juhannusta.
TÄRKEÄÄ: tarkista yleiset ohjeet kulkukortin oikeasta käytöstä ja kampusten hälytyksistä. Vartiointiliikkeen turhasta käynnistä lähetetään lasku.
Tietokoneet ja ohjelmistot
Millaisen tietokoneen tarvitsen?
Varmista ensimmäisenä, että sinulla on käyttämääsi koneeseen järjestelmänvalvojan oikeudet! Unreal Enginen järjestelmävaatimukset löytyvät täältä: https://docs.unrealengine.com/en-US/Basics/RecommendedSpecifications/index.html. Riippuu hieman ryhmän projektin koosta ja tyylistä, kuinka paljon näytönohjaimelta todellisuudessa vaaditaan.
Käykö Mac-tietokone?
Kyllä käy. UE 5.1. toimii M1- ja M2-laitteilla, mutta kaikki ominaisuudet eivät ole saatavilla. Jos tarvitset täyden M1/M2-tuen, pyydä apua opettajilta.
Mistä tiedän, mitä rautaa koneessani on?
Windows: Klikkaa Resurssienhallinnassa ”This PC/Tämä tietokone”-kohtaa hiiren oikealla ja valitse ”Properties/Ominaisuudet”. Avautuvassa ikkunassa näet prosessorin mallin ja muistin määrän. Näytönohjaimen näet siten, että äsken avatun ikkunan vasemmassa reunassa on ”Device Manager/Laitehallinta”. Tästä avautuvassa ikkunassa klikkaa kohtaa ”Display adapters/Näyttösovittimet” ja näet näytönohjaimen mallin.
Mac: Avaa Apple-menu ja valitse sieltä ”About This Mac/Tietoja tästä Macista”. Avautuvassa ikkunassa näet prosessorin ja näytönohjaimien mallit ja muistin määrän.
Miten saan käyttöön tarvittavat sovellukset?
Unreal Engine ja Blender ovat kenen tahansa ladattavissa ilmaiseksi. Maksullisia sovelluksia, kuten Adobe Creative Cloudia pääsee käyttämään AMK:n kampusten työtiloissa. Etäosallistujille suosittelemme mahdollisuuksien mukaan omia ohjelmistolisenssejä, mutta käyttöön järjestetään myös muutamia Citrix-etätyöpöytälisenssejä ja -koneita. Kysy etäkoneiden käytöstä opettajilta.
Entä jos on tietokoneongelma, jota ei saa ratkaistuksi itse tai ryhmän kanssa?
Laita viestiä Teamsissa tai tule käymään kyselytunnilla, ratkaistaan ongelma.
Voinko käyttää omaa Google Drivea / OneDrivea / Dropboxia jne. tiedostojen jakamiseen ryhmän kanssa?
Projektiin menevien tiedostojen jakamiseen kaikki käyttävät Gittiä. Jos joku vahingossa tuhoaa tai muokkaa jotakin, mitä ei pitäisi, Gitin versionhallinnalla asia saadaan korjattua. Lisäksi Gitin kautta seuraamme ryhmien ja niiden jäsenten aktiivisuutta ja mitä ahkerammin Gittiä käytetään, sitä helpompaa seuraaminen on.
Jos haluat jakaa esim. 2D-artin työtiedostoja, jotka eivät ole menossa projektin sisään, voit käyttää siihen jotakin omaa tiedostonjakoa. Varmista kuitenkin, että ryhmäsi jäsenillä on pääsy kyseiseen tiedostonjakoon.
Voinko käyttää Unreal Enginen sijasta Unityä (tai jotakin muuta pelimoottoria)?
Et voi. Tämä kurssi on suunniteltu käytäväksi Unreal Engineä käyttäen.
Voinko käyttää assettien tekemiseen Clip Studio Paintia / GIMPiä / Inkscapea / Corel Draw:ta / jne. muita työkaluja?
Voit käyttää, mutta huomaa, että täysin samaa tukea ei ehkä ole saatavilla. Tutoriaalit ja liveluennot on toteutettu tietyillä ohjelmistoilla, mutta jos haluat käyttää jotakin muita sovelluksia projektissa ja koet osaavasi niiden käytön tarpeeksi hyvin, niin voit sen tehdä. Neuvoakin ongelmiin näiden sovellusten kanssa voi pyytää, mutta emme voi taata 100% tukea jokaiselle sovellukselle. Varmista myös, että jos ryhmäläisten tarvitsee käsitellä työtiedostojasi, he pystyvät sen tekemään ja että valmiit assetit ovat varmasti Unrealiin sopivia!
Läsnäolo ja osallistuminen
Milloin on pakko olla paikalla?
Kaikkien ryhmäläisten tulee olla mukana joka toinen perjantai tapahtuvissa katselmoinneissa. Katselmointipäivät voi tarkistaa yleisestä aikataulusta ja ryhmäkohtaiset katselmointiajat julkaistaan aina katselmointiviikon alussa. Jos et jostakin syystä pääse katselmointiin, ilmoita siitä etukäteen opettajille.
Aina keskiviikkoisin opettajat ottavat ryhmiin yhteyttä klo. 10-14 välisenä aikana, tällä aikavälillä on hyvä olla tavoitettavissa, jos vain mahdollista.
Osa opetuksesta pidetään Teamsissa liveluentoina. Jokaiselle liveluennolle ei ole pakko osallistua ja luennoista jää myös tallenteet, jos ei pääse varsinaisen luennon aikana paikalle.
Mitä kyselytunnit ovat?
Kyselytunnit järjestetään jokainen maanantai, tiistai ja torstai, sekä niinä perjantaina, jolloin ei ole katselmointia, aina klo 14-16. Kyselytunnilla pari opettajaa on paikalla Teamsissa ja tapaamiseen saa liittyä vapaasti kysymään mistä tahansa kurssiin tai peliprojektiin liittyvistä asioista tai ongelmista.
Milloin ryhmän pitää itse kokoontua?
Ryhmä saa itse sopia omien kokoontumiensa määrän ja aikataulun. Suosittelemme vahvasti kokoontumaan koko ryhmällä vähintään kerran viikossa, mutta yleensä tiiviimpi kokoontumistahti parantaa ryhmän sisäistä viestintää.
Kurssin tuotoksien jatkokäyttö
Voinko julkaista ja myydä kurssilla tehdyn pelin tai jonkin sen osan, esim. 3D-mallin?
Jos käytät mitään oppilaitoksen tarjoamia ohjelmistolisenssejä (education-lisenssejä), et voi julkaista peliä tai sen osia. Lisenssit ovat vain opetuskäyttöön ja niillä tehtyjä tuotoksia ei saa käyttää kaupallisesti.
Voinko jakaa peliä ilmaiseksi vaikkapa kavereille?
Itse voit jakaa peliä kavereille ja tutuille, mutta jos haluat laittaa pelin ilmaiseksi laajempaan levitykseen, tarkista käyttämiesi ohjelmistojen lisenssien oikeudet ja rajoitukset.
Voinko käyttää peliä tai sen osia tai pelivideota omassa portfoliossa?
Kaikkea itse tekemääsi saat käyttää portfoliossasi. Jos kysymyksessä on tuotos, jossa on ollut mukana ryhmän muita jäseniä, varmista, että se sopii muille tekemisessä mukana olleille. On myös aina reilua mainita muut tekijät tällaisessa yhteydessä.
Jakavatko opettajat peliä muille kurssin jälkeen?
Ilman ryhmän lupaa ei jaeta mitään. Jokainen ryhmä tekee pelistään trailerivideon ja exe-tiedoston, molemmista pyydetään kesän lopussa ryhmän lupa jakamiseen. Trailereille toivomme saavamme luvan julkiseen jakoon, ne ovat hyviä näyttöjä kesäpeliopiskelijoiden osaamisesta myös ulkopuolisille!